CASES
CASES
Zakelijke dienstverlening
Teamcoaching
Als je samenwerkt met professionals, hiërarchie geen rol speelt en je een succesvol bedrijf hebt, kan het toch gebeuren dat de aandacht voor de visie en missie van je bedrijf in het gedrang komt. Dat de praktijk eilandjes laat zien die ieder op zich de juiste dingen doen maar zich niet richten op een gemeenschappelijk doel. Vaak laat een team dit onbewust te lang gebeuren waardoor onderliggende irritaties niet benoemd worden terwijl ze wel de onderlinge werkrelatie beïnvloeden.
In een aantal gesprekken is aandacht gegeven aan het gemeenschappelijke doel en was er meteen voldoende ruimte om daar zowel zakelijk als persoonlijk op te reageren. Irritaties, onzekerheden en onopgeloste conflicten zijn teruggedrongen en het team heeft de ruimte genomen om daadwerkelijk naar de toekomst te kijken, verwachtingen uit te spreken en eigenaarschap te nemen voor het grotere geheel.
Geestelijke gezondheidzorg instelling
Teamcoaching
In de zorgsector is het aantal arbeidsplaatsen gekrompen. Het is een uitdaging om met minder mensen nog steeds goede zorg tegeven. Zeker waar dag- en nachtdiensten elkaar afwisselen vraagt dit om een grote mate van flexibiliteit bij de medewerkers. Indien deze periode te lang duurt en er beperkt gehoor wordt gegeven aan opkomende onvrede, neemt de motivatie af en de stress toe.
Op een middag waarin Transactionele Analyse de basis vormde, is in een veilige sfeer onderzocht waar de onvrede precies lag. Elk van de 10 teamleden kon zich kon uitspreken. Mijn rol als teamcoach was om te kijken met welk gedrag en met welke opvattingen de leden van het team zichzelf en de anderen klem zetten in deze situatie. Toen het team dit zelf begon in te zien is er aandacht gegeven aan feedbackvaardigheden en het maken en nakomen van afspraken.
Woonzorgcentrum
Conflictbemiddeling
Vanwege de economische crisis, wijzigingen in de AWBZ en andere redenen, moest een woonzorgcentrum in een korte periode sluiten. De bewoners werden uitgeplaatst en de personeelsleden werden ontslagen. De communicatie tussen de bestuurder en de OR verliep bij dit proces erg moeizaam. Het was van belang dat die snel zou verbeteren om alle belangen zo optimaal mogelijk te kunnen behartigen.
Als onafhankelijke coach begeleidde ik de onderlinge communicatie door onderscheid te maken tussen de letterlijke boodschap en de onderliggende emoties . Hierdoor kreeg de inhoud voorrang en ontstond er gelegenheid om het advies- en instemmingsrecht op een goede manier te bespreken.
Zakelijke dienstverlening
Begeleiding bij visie en strategie vorming
Bij een succesvol bedrijf in de detacheringsbranche ontstond onderlinge irritatie omdat iedereen een eigen invulling gaf aan de gestelde doelen. Het ontbrak aan een duidelijke strategie. Vaak is het niet de strategie die faalt, maar de realisatie van de onderliggende doelen.
In een sessie met het team zorgden we dat de richting van de verandering duidelijk werd en dat het logisch was waarop de visie werd gebaseerd. Gezamenlijk werd gekeken welke snelle en onomkeerbare veranderstappen genomen konden worden en wat dit betekende voor de wederzijdse verwachtingen. De verantwoordelijkheid lag bij het team met een focus op resultaat en samenwerking.
Onderwijsorganisatie
Teamcoaching
De afgelopen jaren is er met steeds minder mensen steeds meer werk verzet waardoor het eens zo veerkrachtige team scheuren begint te vertonen. De samenwerking volgt nieuwe patronen maar een gebrek aan creativiteit, alertheid en het aangaan van confrontaties voorkomt dat de nieuwe plannen ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.
In een veilige setting is inzichtelijk gemaakt wat het dit team oplevert om het probleem in stand te houden. Van hieruit is gezamenlijk bepaald welke resultaten het team wèl wil neerzetten. Het coaching traject is een langere periode ingezet waardoor de gesprekken met het team ervoor gezorgd hebben dat de ervaringen en de inzichten verankerd zijn in nieuw gedrag en zo een beter bedrijfsresultaat hebben opgeleverd.
• Zakelijke dienstverlening
• Geestelijke gezondheidzorg
• Woonzorgcentrum
• Zakelijke dienstverlening
• Onderwijsorganisatie
Welkom op de website van Willemijn van Baars. Bel gerust eens voor een gesprek +31 6 22697852
of neem contact op per email info@willemijnvanbaars.nl. Dan doe ik er alles aan om u terzijde te staan!